רשיון לאופנוע בשבוע!!!
  הנחה לחיילים וסטודנטים
       שיעור היכרות חינם
 
 

 
 

 

נכתב ע"י אמנון רחביה מנהל בית הספר "אמנון אופנועים" בת"א, טלפון לתגובות: 0505-345959
 
שאלות ופתרונות אודות מבחן  השליטה על האופנוע
 
הריטואל קבוע – מה עושים בטסט, איך עושים שמיניות, כמה שמיניות עושים בטסט, האם מותר לצאת מהמסגרת.?באיזו מהירות עושים שמיניות, האם מותר להשתמש בברקס, מדוע הסיבוב ימינה קשה יותר, איך לא מתנדנדים בתרגיל הקו הישר, האם קיים זמן מוגדר לביצוע התרגילים השונים, באיזו מהירות נוסעים לפני עצירת החירום, על מה לוחצים קודם, על הברקס הקדמי או האחורי, האם צריך לעצור על המקום, באיזו מהירות נוסעים בפיתולים ולמען השם, מדוע דווקא בטסט אני מוריד רגל בשמיניות ?
ברצוני לתרום מניסיוני הרב בלימודי נהיגה על אופנועים ולתת לכם תשובות מספקות ככל האפשר לשאלות הנ"ל .
 
1)   תרגיל השמיניות
נחשב בעיניי כולנו כתרגיל הקשה ביותר בטסט, באים בו לידיי ביטוי שליטת התלמיד באופנוע, יכולת הסיבוב ויציבות הכידון .
שליטה יש לכל אחד (בדרך כלל), אבל דרגות הפחד מהסיבוב משתנות .
ככל שהפחד מנפילה בסיבוב הוא גדול יותר, לא נוכל להסתובב ברדיוס הנדרש.
מורה שאינו מבין זאת דורש מהתלמיד מלכתחילה לבצע שמיניות מבלי להוריד רגל ומחכה עד שפחד הנפילה יחלוף מאילו. מורה טירון איננו מבין גם שהורדת הרגל או חריגה מהקו המוגדר הן תגובות טבעיות של מנגנון ההגנה בגופנו. כפי שבריצת מרתון לא מבקשים מהרץ המתחיל לרוץ 42 קילומטר אלא מתחילים בקילומטר הראשון, כך גם בתרגיל השמיניות .
אני בכל אופן מתחכם ומבקש מהתלמידים שלי להוריד רגל באופן יזום בעת ביצוע הסיבובים, ובשום אופן לא בצורה אקראית כתוצאה מנפילה לא מתוכננת. לאחר מספר מועט של תרגול סיבובים בעזרת תמיכת הרגל ברצפה, הגוף מתגבר על הפחד הסמוי והרגליים נשארות על האופנוע. על ידי כך אני חוסך לתלמיד מספר רב של שיעורים אשר היו נדרשים כדי להתגבר על הפחד בסיבוב.
 
הסיבוב ימינה בשמיניות
שואלים אותי  מדוע הסיבוב לצד אחד קשה יותר, לימניים קשה יותר להסתובב ימינה, ולשמאליים קשה יותר להסתובב שמאלה. המורה חייב להבחין מיד מי מהתלמידים הוא התלמיד השמאלי ומי ימני. (כדאי להודיע למורה בתחילת השיעור הראשון אם הינך שמאלי). על מנת להתגבר על בעיית הקושי בסיבוב ימינה  מקדישים את רוב הזמן לסיבוב ימינה בלבד ופוסחים על הסיבוב שמאלה, פשוט מבצעים סיבוב ימינה בתוך מלבן  השמיניות ומתגברים על הנטייה הטבעית של הגוף להתנגד לסיבוב לצד המוגבל. מדוע זה קורה? התשובה קשורה במערכת המוטורית שבמנגנון המוח שבגופנו.ובשל כך נכון שקשה יותר להסתובב ימינה .
 
פתרון מיידי לחוסר היכולת להסתובב ˚180 בשמיניות
לפעמים קשה לתלמיד להישאר בעת הסיבוב בריבוע המוגדר של השמיניות, והוא עובר את הקווים מבלי יכולת לתקן את עצמו. אני בכל אופן מזהה את הבעיה, יושב מאחורי התלמיד ומסובב את הקטנוע יחד איתו ימינה ושמאלה ב 180 מעלות. אני מקצין בכוונה את זווית הסיבוב, וככל שצעקות הפחד של התלמיד גוברות אני יודע שאני משיג את המטרה. לאחר התנסות זאת  הוא כבר אינו עובר קווים ומבצע את השמיניות בקלות, הוכחתי לו (בעצם למנגנון ההגנה שלו) שלא נופלים .לתרגיל זה אני קורא ריפוי בסיבוב.
 
כמה שמיניות עושים בטסט?
פשוט מאוד,עד שהבוחן אומר מספיק.הקפידו לשמוע את הוראות הבוחן, הוא מדבר לפעמים בלחש, הקשיבו אחרת תמצאו עצמכם עושים שמיניות מעבר לנדרש.
 
באיזו מהירות מבצעים את תרגיל השמיניות?
את השמיניות מבצעים במהירות שלא תגרום לכם להוריד רגל ושלא תגרום לכם ללחוץ על הבלם בסיבוב.הקפידו לשמור על מהירות קבועה באלכסון שבריבוע השמיניות , מהירות אשר תספיק לסיים לפחות  רדיוס של שלושת רבעי סיבוב. את עוצמת  הגז הנדרשת בשמיניות תלמדו בעצמכם תוך כדי התרגול ובמידה שאתם מרגישים כי הינכם עומדים להוריד רגל, עדיף שתוסיפו מעט גז לסירוגין על מנת להגביר את כוח ההתמדה בסיבוב. בכל אופן כדאי שתזכרו כי מוטב לחרוג ממסגרת השמיניות מאשר להוריד רגל בתרגיל.
 
2)   סלאלום-נסיעה בפיתולים
רובכם שואלים באיזו מהירות יש לבצע את תרגיל הסלאלום ,מהר יותר או בנסיעה רגילה. התשובה היא, את התרגיל מבצעים במהירות רגילה.
 
3)   נסיעה איטית בקו ישר
"קשה לי לנסוע לאט, אני יוצא מהקווים, אני מתנדנד" אלו הן בדרך כלל התלונות העיקריות  בתרגיל הנסיעה האיטית בקו ישר. אז מה הפתרון? ראשית  בדקו בכמה זמן אתם עושים את הנסיעה האיטית. אולי אתם נוסעים לאט מידיי. בדקו את עצמכם וזה פשוט, תספרו בקצב של שניות 21,  22,  23,  24,  25.... עד 50. התחילו את התרגיל בספירה של 21  ואל תסיימו את הקו לפני שהגעתם לספירה 50 (סך הכל 30 שניות), אם תעברו את הספירה 50 הרי שאתם עושים את הקו לאט מהנדרש וכתוצאה מכך תתנדנדו ותחרגו מהקווים אך החשוב מכל: שבו עם גב זקוף, תייצבו את הכתפיים ואל תשמטו אותן לצדדים, מבט רחוק קדימה וצאו לדרך בספירה שלמדתם וראו, זה עוזר פלאים.
 
4)   עצירת החירום
בתרגיל זה נבדק הנבחן ביכולת העצירה שלו מבלי לאבד שליטה. מהירות הנסיעה נקבעת ע"פ תנועות הידיים של הבוחן, תנועות מהירות, פירושן סעו מהר יותר אך בשום אופן לא במהירות פראית.עם הרמת ידו של הבוחן עליכם להפסיק את הגז בצורה הפגנתית ורק אח"כ ללחוץ על שני הברקסים האחורי והקדמי ביחד. אין צורך לעצור על המקום, אך יש צורך לעצור מיידית, ויש הבדל, אי אפשר לעצור על המקום ,אין מושג כזה, כי גוף בתנועה לא יכול לעצור על המקום, יש זמן תגובה ויש מרחק עצירה, ומי שיחשוב על המושג לעצור על המקום אני מבטיח לו התהפכות כואבת ומשפילה, לכן עצור מיידית אך לא על המקום והעיקר הפגן הפסקת הגז.
 
האם כדאי לקחת שיעור בכביש?
כדאי גם כדאי להתנסות בכביש, זוהי נהיגה אחרת בה  אנו מתמודדים עם צורת נהיגה שונה בה אנו חשופים ללא כל מיגון .לכן צריך ללמוד ליצור מעטפת בטיחות תוך שליטה מוחלטת בכלי. אני על כל פנים נוסע עם רוב התלמידים שלי גם בכביש על מנת שאהיה  בטוח שתרמתי למיומנות הנהיגה שלהם.
לסיכום אני מקווה כי תרמתי לכם מניסיוני הרב כמנהל ומורה  נהיגה על אופנועים , השתמשו בטיפים אותם קבלתם ממני , הם בוודאי יקלו עליכם בעת ביצוע התרגילים במבחן.
 
 
 למידע נוסף ולתיאום שיעור היכרות חינם, צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם.
 
בהצלחה בטסט ונהיגה בטוחה
אמנון מנהל בית ספר לנהיגה "אמנון אופנועים"
לתגובות 0505-345959
 
גרסה להדפסה גרסה להדפסה       שליחה לחבר שליחה לחבר